Foto zmiany

Losowy album

Zostań współautorem !

Napisz do nas


Nasze Statystyki Odwiedzin
Hasło - sprawdzam
stat4u

Wspomnienia Franka

Czas wojenny

(..) Zaraz po zabiciu sołtysa aresztowano 10 osób, a między nimi mojego brata i wszystkich rozstrzelano. Ja już byłem tym wszystkim tak przejęty, że chodziłem jak struty. Nie mogłem się pomścić za te zbrodnie popełniane przez okupanta i zdrajców polskich, ale dom mój dalej był do dyspozycji AK. Pewnej chwili za jakieś 2 tygodnie przyjeżdża Niemko/polka, która była tłumaczką przy sztabie niemieckim w Górnie, że z naszej wioski przyszli do Górna z oskarżeniem, że w Nienadówce w jednej kamienicy gromadzą się komuniści i jest ich około stu i można wszystkich wyłapać w nocy. Ta Niemka była naszym członkiem AK, Zuzanna Zarzycka, (..)

Wspomnienia Franciszka Chorzępy, mieszkańca Nienadówki, przedwojennego społecznego działacza, fotografa, dzięki któremu zawdzięczamy widoki przedwojennej Nienadówki i jej mieszkańców. Był żołnierzem akowskiej konspiracji w czas okupacji hitlerowskiej i podwójnym, można powiedzieć agentem powojennej, sowieckiej rzeczywistości. O takich ludziach kręci się filmy, stawia pomniki.

On musiał opuścić Nienadówkę i dziś prócz jego rodziny, która w niej pozostała, niewielu ludzi młodszego pokolenia może powiedzieć... znam jego historię.

Wspomnienia Franka


About | Privacy Policy | Sitemap
Copyright © Bogusław Stępień - 08/05/2013